Kinél és hol alakul ki a kiégés szindróma, vagyis mik azok a tényezők, amelyeknek szerepe lehet a munkahelyi kiégés, és annak negatív következményei kialakulásában?
december 15, 2019
Hogyan előzhetőek meg az üzleti partnerek közötti jövőbeli jogviták?
augusztus 27, 2020
Mindet mutat

Milyen esetekben jól működő eljárás a mediáció? – A bérbeadó és a bérlő közötti viták konstruktív megoldása

Gondjai vannak a lakása bérlőjével, vagy bérlőként a tulajdonossal? Kötöttek egy szerződést, és úgy látja, hogy a másik fél eltér ettől? Elszámolási vitáik vannak?

Gyakori, hogy egy lakás kiadása során sokáig nincs semmiféle probléma a felek között, de elég egy váratlan esemény, vagy a szerződés felmondása ahhoz, hogy a feje tetejére álljon minden, és az addigi jó viszony álmatlan éjszakákat okozzon (általában mindkét félnek).

Miből adódhat a probléma, és hogyan lehet jól kezelni?

Sokan nem is gondolnák, de gyakran előfordul, hogy már a bérleti szerződés megkötése borítékolja a későbbi problémákat. Ugyanis a nem pontosan megbeszélt feltételek, illetve a jogszabályokból következő jogok és kötelezettségek ismeretének a hiánya később könnyen oda vezet, hogy valamelyik vagy mindkét fél átverve érzi magát, amikor elő kell venni a szerződést valamilyen , akár hétköznapi gond, pl. javítások, felújítás, káresemény stb. kapcsán.

Az első lépés tehát, hogy érdemes pontosan tájékozódni, és akár ügyvédi segítséget igénybe venni a szerződéskötéskor, amivel a későbbi viták jelentős részét meg lehet előzni.

Emellett minden ügyletre igaz, de a hosszú ideig fennállóakra fokozottan, hogy a szerződéskötést követően egy sor olyan körülmény merülhet fel, amiről a szerződés nem rendelkezik. Ez sok esetben gördülékenyen megoldható kérdés, de csak akkor, ha mindkét fél ugyanúgy közelíti azt meg, tehát eredetileg is ugyanúgy gondolták a felmerülő probléma megoldását (annak ellenére, hogy a szerződésben nem kifejezetten írták ezt le).

Gyakoribb viszont, hogy nem ennyire egyértelmű a helyzet, és mindkét fél úgy gondolja, hogy az adott problémát a másik félnek kell megoldania.

És innen indulnak a bonyodalmak. Ebben az esetben ugyanis gyakran az történik, hogy ha csak nem halaszthatatlan kérdésről van szó, akkor a szőnyeg alá söprik a problémát, ami mellé az idők folyamán újabb vitás kérdések kerülnek, és mire oda kerül a sor, hogy lejár a szerződés, vagy valaki felmondja azt, már egy egész sereg rendezetlen és vitás kérdés van.

Ezek a kérdések pedig utólag, akár évek távlatából már nehezen idézhetőek fel, ahogyan az is, hogy akkor, vagy esetleg még korábban (a szerződéskötéskor) ki, mit mondott, ígért, és mire alapozva. Tovább súlyosbítja a helyzetet a rendkívül kusza jogszabályi környezet, ami még a szakemberek számára sem mindig nyújt egyértelmű választ a konkrét esetre. Mindezekhez pedig társul egy jó adag indulat, és akár félelem, hiszen a bérleti jogviszony komoly bizalmat feltételez, és ilyenkor nyilvánvalóan felmerül mindkét félben, hogy mi lesz, ha a másik fél nem működik együtt, és például a bérlő kárt okoz a lakásban, vagy a bérbeadó egyszerűen az utcára teszi a bérlőt? Persze minderre megvannak a jog által nyújtott válaszok, és védelem mindkét fél részére, de ez ott és akkor nem mindig megnyugtató… Amikor valaki a lakását érzi veszélyben vagy a fedelet a feje felett, nem biztos, hogy a bíróságra szeretné bízni a helyzet megoldását. Ráadásul senki sem szeretne éveken keresztül a bíróságra járni óriási költségekkel, és ki tudja milyen eredménnyel…

Sok tényező segíti tehát a viták elmérgesedését a lakásbérletekkel kapcsolatban, de a jó hír az, hogy a legtöbb esetben mindkét fél ugyanannyira motivált a viták békés rendezésére is. Ami ennek általában útját állja, az az, hogy nem mindig tudják sem azt, hogy pontosan miről is szólt a megállapodásuk, sem azt, hogy egyébként a gyakorlat szerint a felmerült kérdéseket hogyan szokták megoldani, és főleg azt nem látják (akár az indulataik miatt, illetve egymás szempontjainak ismerete nélkül), hogy hogyan lehetne mindenki számára elfogadhatóan lezárni a vitát.

Ezért a mediáció során pontosan abban segítem ügyfeleimet, hogy objektívebben lássanak rá a helyzetükre, megismerjék egymás szempontjait, és az indulatokat félretéve, közösen dolgozzanak ki egy közös megállapodást, amivel a vita lezárható. Mindezt egy mindkét felet támogató, tiszteletteljes légkörben, ami a konstruktív együttműködés alapja. Ezáltal pedig elkerülhető az akár több éves pereskedés annak minden anyagi, és azon túlmutató vonzatával.

A jövőbeli konfliktusok megelőzése érdekében pedig ügyvédi irodánk szívesen áll az új bérleti szerződések megkötése illetve véleményezése kapcsán is a rendelkezésükre.

Amennyiben tehát bérleti jogviszonyukkal kapcsolatban nézeteltérés van Önök között, vagy olyan bérleti szerződést szeretnének kötni, amiből a későbbiekben nem lesz vita, kérem, keressenek bizalommal a +36306243945-ös számon, vagy az erna.adamko@gmail.com e-mail címen!

Dr. Adamkó Erna

ügyvéd, mediátor