Milyen esetekben jól működő eljárás a mediáció? – A bérbeadó és a bérlő közötti viták konstruktív megoldása
április 26, 2020
Mindet mutat

Hogyan előzhetőek meg az üzleti partnerek közötti jövőbeli jogviták?

Többször fordultak már hozzám szerződéses viták kapcsán olyanok, akik már régóta, akár több évtizede működnek sikeresen az üzleti életben, és szeretnék elkerülni, hogy a vitájuk a bíróságon végződjön.

Ilyenkor, akár külön-külön, akár egy közös alkalommal hallgatom meg először a feleket, gyakran előfordul, hogy mindketten értetlenül állnak az előtt, hogy a másik fél számára miért nem egyértelmű, hogy ő nem teljesítette megfelelően a szerződést, azaz nem azt, nem úgy, és/vagy nem akkor teljesített, mint ahogyan abban előzetesen megállapodtak (az írásba is foglalt) szerződésükben.

Amikor először találkoztam ezzel a helyzettel, bennem is felmerült a kérdés, hogy hogy lehet ez?

Mindkét fél előadása a maga keretei között teljes mértékben érthetőnek, és logikusnak tűnt, csak éppen mintha két teljesen különböző helyzetről és szerződésről lett volna szó. Amikor pedig magát a szerződést is megnéztem, a kép nemhogy tisztult volna, hanem az előzőektől szinte teljesen függetlennek tűnő harmadik verzió bontakozott ki előttem.

A kérdésre a válasz sok ilyen esetben a nem megfelelő szerződéskötésben rejlik.

Az, hogy szerződést kell kötni az üzleti ügyekben, nagyjából mára már általánossá vált annak köszönhetően, hogy előbb-utóbb mindenki megütötte már a bokáját a szerződés hiánya miatt.  Ugyanakkor még az üzleti életben nagy tapasztalattal rendelkező sikeres üzletemberek körében is előfordul, hogy saját maguk által megírt szerződéseket kötnek egymással, amiből később nagyon sok probléma adódhat. Ha valóban mindenki számára egyértelmű, hogy a másik mit és hogyan vár tőle, és semmi nem jön közbe, akkor persze nem lesz konfliktus sem.

Amikor azonban a szerződés nem elég pontos, olyan kifejezéseket, definíciókat használ, amiknek a tartalma a felek számára nem egyértelmű, vagy azokat másképp értelmezik, illetve valamilyen olyan körülmény merül fel, ami a szerződésben nem szerepel, esetleg váratlan esemény adódik, akkor kész a konfliktus.

Ilyenkor szoktak kiderülni mindazok a részletek, amikről mindenki gondolt valamit, de valami különbözőt, és az is meglepetésként szokott hatni, hogy a jogszabályok szerint mi minden vonatkozik még a szerződésre, ami abban nem szerepel.

Mindezek pedig könnyen vezetnek az üzleti kapcsolat megromlásához, és végső soron végeláthatatlan pereskedésekhez, ezek minden hátrányával együtt.

Mi a megoldás?

Az akut megoldás a konfliktus mindkét fél számára elfogadható békés tisztázása és lezárása, amihez a mediáció megfelelő kereteket és támogatást nyújthat, a jövőbeli konfliktusokat azonban a megfelelő szerződéskötési gyakorlat kialakításával előzhetjük meg.

Egyetlen üzletembertől sem várható el a jogszabályok és a joggyakorlat ismerete, ezért érdemes szakembert igénybe venni a szerződések tárgyalásakor és megkötésekor.

Akár szerződésminták kialakításával, akár az egyedi szerződések elkészíttetésével, vagy ügyvéd általi átnézésével már a jövőre nézve is ki lehet küszöbölni rengeteg félreértést és konfliktust. Ha pedig a másik fél egy jól megírt szerződést nem teljesít, akkor sokkal jobb esélyekkel érvényesíthető az ilyen követelés, mint egy homályos, akár önmagának több helyen ellentmondó megállapodás alapján.

Ügyvédi irodánk szívesen áll rendelkezésükre mind a megfelelő szerződések kidolgozása, mind az esetleges szerződéses konfliktusok kezelése kapcsán. Ha segítségükre lehetünk, keressenek bennünket bizalommal!

Dr. Adamkó Erna

ügyvéd

mediátor

üzleti- és vezetői coach

+36306243945

erna.adamko@gmail.com